neděle 30. října 2016

IV. Peter Zumthor


Švýcarský architekt, který se narodil 26. Dubna v Basileji jako syn truhláře. Zaučil se truhlářem, začal studovat uměleckoprůmyslovou školu v Basileji a později v šedesátých letech na New Yorker Pratt Institute (studijní obory: architektura a design).

Na začátku své architektonické kariéry se věnoval převážně restaurátorství a historickým rekonstrukcím, když pracoval na konci šedesátých let jako konzultant a inspektor na zachování historických památek v kantonu Grisons a později v sedmdesátých letech jako lektor konzervace a dokumentace historických památek na univerzitě v Curychu. Rovněž se věnoval akademické činnosti na řadě významných univerzit.

Za své dílo získal samozřejmě mnoho ocenění a v roce 2009 obdržel prestižní Pritzkerovu cenu.

Zumthor je ženatý, má tři děti. Rád hraje tenis, má rád dobré doutníky, margaritu a jazz, obdivuje filmy finského režiséra Akiho Kaurismäkiho.

“Later that evening, I talked to a friend about Aki Kaurismäki’s latest film. I admire the director’s empathy and respect for his characters. He does not keep his actors on a leash: he does not exploit them to express a concept, but rather shows them in a light that lets us sense their dignity, and their secrets. Kaurismäki’s art lends his films a feeling of warmth, I told my colleague - and then I knew what it was I would have liked to have said on the tape this morning. To build houses like Kaurismäki makes films - that’s what I would like to do.” 
— Peter Zumthor (Thinking Architecture)

„Radikální diatonika, silné a diferencované rytmické skandování, zřetelná melodická linka. Jasné a syrové harmonie, břitké paprsky zvukových barev, posléze čistota a průzračné hudební předivo a pevná formální osnova.“ (André Bukurešlijev „o typické ruskosti v hudební mluvnici Igora Stravinského“) – Tento citát visí v jeho kanceláři a podle toho pracuje.

Sám o sobě říká, že největším komplimentem pro něj je, když z jeho stavby nejde vyčíst žádný styl. Jde mu především o to, aby se věci stali sami sebou, byly tím, čím doopravdy jsou. Protože takto jsou tím, čím chtějí být. Pak jsou v souladu. Nemyslí tím jen stavbu jako takovou, ale i jednotlivé materiály (na které klade velký důraz) musí být v souladu. Říká, že můžeme sdružovat různé materiály. Musíme ale brát v úvahu to, že existuje bod, kdy jsou od sebe moc daleko - nevibrují spolu, a také bod kdy jsou příliš těsně - jsou mrtvé.

Pan Architekt o architektuře přemýšlí jako o hmotě, membráně, obalu, zkrátka o všem co je kolem nás – o těle, kterého se můžeme dotýkat. To, co je kolem nás - prostor, hmota. Zumthor, jak sám píše ve své knize atmosféry, se snaží postavit něco, kde vnitřní tvar, tedy ten prázdný prostor uvnitř neodpovídá tvaru vnějšímu, kdy tu hmotu nerozpoznáváme… je skrytá. Odehrává se tam i hra soukromého a veřejného. Jde mu o to, aby fasáda, když se na ni podíváme tak říkala „Jsem, mohu, chci; všecko možné, co zadavatel stavby spolu s architektem chtěli sdělit. Všechno vám ale neukážu. Ledaco je uvnitř a do toho vám vůbec nic není.“




Zdroje: Peter Zumthor - Atmosféry, Promýšlet architekturu;  file:///C:/Users/Khrystyna/Documents/F.A/ZAN/Peter_Zumthor.pdf; http://www.archdaily.com/452513/peter-zumthor-seven-personal-observations-on-presence-in-architecture;

Žádné komentáře:

Okomentovat